تبلیغات
ایل من بختیاری - لرها و موسیقی بوشهر
 
ایل من بختیاری
https://telegram.me/bimeh_passargad
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : محمد نوری
نویسندگان
چهارشنبه 17 آبان 1391 :: نویسنده : محمد نوری

به لجاظ ترکیب جمعیتی، لرها و قوم لر ، بیشترین سهم در میان اقوام مهاجر به استان فعلی بوشهر را دارند. غالب دشتستانی ها ، دیلمی ها و لیراوی ها و گناوه ای ها اصالتا لرها بر فرهنگ عزاداری سنتی مردم دشتستان به طور چشمگیری تاثیر گذاشتند .لرهای دشتستانی از سبک دهل نوازی خاص خود در مراسم عزاداری امام حسین (ع) و سینه زنی استفاده می کنند .

 به عنوان مثال«در روستای زیارت از دو ترکه ی چوبی استفاده می شود و طرز قرار گرفتن دمام بر شانه های نوازنده و قرار گرفتن چوب در دستان نوازنده نیز شبیه نواختن«دُهل» است که ریشه در فرهنگ در فرهنگ لری ساکنان منطقه است.»‏

جالب اینکه در روستای زیارت دشتستان ملودی ها و حرکات سینه زنی نیز به شدن تحت تاثیر فرهنگ لری است، آنان«به روش سینه زنی در نوحه پیش خوان «شَقّو» می گویند. به شیوه سینه در نوحه های واحد «خمو» می گویند .

‏خمو به معنی سینه زنی همراه با خم و راست شدن بدن و شقو به معنی سینه زنی به حالت سینه زنی به حالت ایستاده و بدون خم شدن است.»‏

فرهنگ موسیقیایی لری در مراسم تعزیه در دشتستان تاثیرات زیادی داشته است.«در بعضی از تعزیه های رایج در مناطق استان بوشهر، آواها و نواهای ویژه ای نیز رایج است. برای مثال در روستای زیارت آوازهای معروف به «زنگ شتری» و «مویه» و نوحه ای معروف به «طلا طلا» خوانده می شود که هم اکنون فقط در مراسم تعزیه ی آن مناطق به اجرا در می آید. همچنین در روستای «درودگاه»(دروگاه) از توابع شهرستان دشتستان ، نیز از برخی نواهای لری استفاده می شود.»‏

لرها بر فرهنگ موسیقیایی گناوه ، بندر دیلم و لیراوی نیز بسیار تاثیرگذار بوده اند . الله کرم لیراوی متخصص تاریخ، گویش و فلکور(ادبیات عامه) منطقه ، در این باره چنین نظر داده است:‏

‏«آواز خوانی ، ترانه ، نغمه خوانی ، سرود، بیت، شروه، مفتون و فایز ، دی بلال ،اشکله، شاهنامه خوانی ،فلکناز خوانی و یار یار از جمله ها آوازها و خوانندگی در قدیم را تشکیل می داده است که هنوز هم در بین سالمندان و میان سالان و گاهی جوانان و بیشتر در روستاها به سبک قدیمی از آن نغمه ها استفاده می شود.

 در موقع حزن و اندوه ، بیشتر شروه و مفتون و فایز خوانده می شود و در مجالس و محافل شبانه ی آن زمان نیز بیشتر شاهنامه خوانی ، حافظ و فلکناز خوانی رواج داشته و در و در مراسم عروسی اشکله، بیت و ترانه و نغمه های محلی خوانده می شد و در مواقع دیگر دی بلال و یاریار که بیشتر به سبک آوازخوانی الوار(لرها) کهگیلویه و بویراحمد است، خوانده می شود.»‏

با توجه به داده های ذکر شده در بالا به خوبی می توان از میزان تاثیر فرهنگ موسیقیایی لری بر موسیقی محلی استان بوشهر آگاه شد.«این تاثیر در موسیقی مناطق دیلم و گناوه بسیار مشهود است طوری که زبان و لهجه موسیقیایی و همینگونه فرم های موسیقی این مناطق شروه خوانی با موسیقی لری گره خورده است، رواج شیوه های مکوندی، میگلی و یاریار (بیدگونی) در این مناطق گواه این موضوع است.

 

تبیان:





نوع مطلب : ایل بختیاری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
a href="http://www.ehda.ir">


دریافت كد ساعت