تبلیغات
ایل من بختیاری - جیکاک وفریب عشایر بختیاری
 
ایل من بختیاری
https://telegram.me/bimeh_passargad
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : محمد نوری
نویسندگان
سه شنبه 5 دی 1391 :: نویسنده : محمد نوری

جیکاک کیست؛ دولت استثمار گر انگلستان برای غارت منابع کشور های خاورمیانه با انتخاب دو فرد زیرک یکی به نام همفر برای سرزمینهای عثمانی که وی خاطرات خود را در کتابی به نام "خاطرات مستر همفر" به چاپ رسانده و دیگری سرهنگ جیکاک که بعد از اتمام جنگ جهانی دوم به استخدام شرکت نفت ایران و انگلیس در می آید و چون کتاب کاملی در مورد وی نگاشته نشده بنابراین تصمیم گرفتم هر آنچه درباره نامبرده وجود دارد تا انجا که بتوانم در این مجموعه گردآوری نمایم شاید هشداری باشد برای جلوگیری از تکراری دیگر.

این افسر انگلیسی بعد از پایان جنگ جهانی دوم و با توجه به اینکه فردی سیاستمدار بود و توانایی های زیادی در برقراری ارتباط و جذب اعتماد دیگران و مدیریت رفتار آنان داشت به استخدام شرکت نفت ایران و انگلیس در می آید تا منافع دولت انگاستان را با غارت نفت مناطق نفت خیز جنوب ایران (خوزستان) { اولین چاه نفت در مسجدسلیمان در سال 1287..خورشیدی برابر1908میلادی و در عمق260متری و درمنطقه نفتی نفتون در محله ای به نام دره خرسون به اکتشاف رسید} تامین نماید.

وی با توجه به هدفهایی که داشت توانست در مدت کوتاهی به زبان فارسی و مخصوصا" لهجه بختیاری و عربی تسلط کامل بیابد، وبا توجه به توانایی هایش در برقراری ارتباط با دیگران و با توجه به شوخ طبعی که داشت توانست در کمترین زمان به راحتی با بسیاری افراد دوست شود و اعتماد آنها را به دست آورد.

جیکاک با توجه به صداقت و بی سوادی عشایر بختیاری و عرب با شگرد های مختلف وبا داشتن وسایلی همچون عصای الکتریکی (در واقع با کارکرد باطوم ضد شورش و ایجاد شوک الکتریکی) و ریش مصنوعی نسوز و عبا و عمامه نسوز و ادوات صوتی و... توانست در مدتی کوتاه مریدان و معتقدان زیادی را دور خود جمع نماید.

بطوری که در جریان ملی شدن صنعت نفت، به رهبری مصدق به راحتی اشعاری به زبان بختیاری سرود و در میان عشایر زمزمه میکرد :

"هرکی مهر علی به دلسه حونه و زندیی سی چنسه
هر کی مهر علی به دلسه نفت ملی سی چنسه"

ترجمه به فارسی:
"هرکس مهر علی در دل دارد خانه و زندگی به چه کارش می آید

هرکس مهر علی در دل دارد نفت ملی به چه کارش می آید "

و دستجاتی از مریدان خود در بین عشایر درست کرده بود که به آنها "طولویی" می گفتند و علی علی گویان و سینه زنان به حالت خلسه و غش می رفتند و اشعاری می خواندند که در لفاف دین با ملی شدن صنعت نفت مخالفت می کردند و حتی در میان عشایر اعلام کرد که امام زمان در منطقه حضور یافته و از کسانی که از حضرت علی و خاندانش پیروی میکنند راضی است و از آنها می خواهد که از ملی شدن صنعت نفت پشتیبانی .نکنند و دست بکشند

وحتی زمانی که حسین مکی و هیت خلع ید از شرکت نفت ایران و انگلیس قصد ورود به آبادان را داشتند با برنامه ریزی جیکاک و توسط عده ای از مریدانش قرار بود که اتومبیل اعضای هیت را از روی پل بهمن شیر به پایین پرت کنند که انجام نشد.

از شگرد های دیگر وی در اوایلی که به استخدام شرکت نفت ایران و انگلیس در آمده بود و به عنوان سرپرست یک دکل حفاری مشغول شده بود، روزی یکی از کارگران از بالای دکل به زمین افتاد و مرد. افراد محلی که از این حادثه به شدت ناراحت و عصبانی شده بودند قصد داشتند که از جیکاک به عنوان مسول خون وی انتقام بگیرند و جیکاک با توجه به روحیه مردم عشایر که مدتها در جهت جلب اعتماد انها تلاش کرده بود به طرف دکل می دود و با مشت و لگد و فحش دکل را مقصر جلوه می دهد و با تاثر و کوبیدن سر به دکل و به زبان لری می گوید: " ای دکل نامرد تو گومه کشتی " (ترجمه به فارسی : ای دکل نامرد تو برادرم را کشتی)، و حرف های دیگری که تاثرو همدردی دیگران را نسبت به خود بر می انگیخت و بدین شکل عصبانیت و خشم مردم صادق وبیسوادعشایر را تبدیل به حمایت از خود می نماید و مردم شروع به دلداری و دور کردن وی .از دکل می نمایند

با توجه به حساسیت عشایر نسبت به مسایل ناموسی، جیکاک برای ضعیف کردن وجهه اجتماعی افرادی که احتمال می داد ممکن است وی را افشا کنند و یا از وی پیروی و حمایت نمی کردند می گفت این عصای من معجزه دارد و فقط افرادی که حلال زاده هستند می توانند انرا در دست بگیرند و وقتی افرادی که می خواسا انها را خراب کند دست به عصا میزدند با فشار دکمه و انتقال شوک به بدن آنها به مقصود خود .می رسد

نمونه دیگر وی با پوشیدن لباس روحانیت و داشتن عبا و عمامه نسوز و برقراری مجالس وعظ و روضه خوانی وقتی که مردم از بیان حوادث کربلا و قتل امام حسین به شدت متاثر می شدند وی عمامه و گاهی هم عبای خود را در آتش هیزم هایی که در وسط مجلس افروخته شده بود می انداخت و ادعای معجزه می کرد و می .گفت که سید و اولاد پیغمبر است

و یابا استفاده از ریش مصنوعی خودش که از جنس نسوز بود وقتی که در مجلس بحثی در می گرفت و احیانا" کسی به آن بحث ها شک می کرد یا مخالفت نشان می داد برای اثبات حقانیت خود و دروغگو و باطل بودن طرف مقابل، ابتدا اقدام به آتش زدن ریش خود (که نسوز بود) و سپس ریش طرف مقابل که طبیعی بود و می سوخت می کرد و ادعا می کرد که سید واقعی .است





نوع مطلب : ایل بختیاری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
a href="http://www.ehda.ir">


دریافت كد ساعت